همان طور که شاهدیم در سال های اخیر نگارش
می توان گفت مدیران پژوهشگر و معاونینی که در تلاش اند که مشکلات و معضلات آموزشی و تربیتی خود را به کمک نگارش یک برنامه سالانه و تقویم اجرایی قوی حل کرده و به چشم اندازهای درسی و تربیتی مدرسه در حل چالش های پیش رویشان کمک کنند می بایست این نکته را در نظر داشته باشند که یک برنامه ریزی صحیح نیازمند داشتن هماهنگی و همکاری در میان اعضا و همچنین مشارکت اولیا و اداره آموزش و پرورش در راستای تامین بودجه کافی در جهت اجرای طرح است. و در صورتی که بودجه کافی نباشد ناچارند برنامه ای مختصر تر و با محدودیت بیشتری تنظیم کنند که بتوانند آن را به صورت عملی و اجرایی در آورند.
با توجه به آنچه درباره برنامه سالانه و تقویم اجرایی گفته شد باید گفت که این برنامه ها در قالب های مختلفی طراحی و تنظیم می شوند و این نوع طراحی بستگی به موارد زیادی از جمله سطح علمی دانش آموزان ، نوع مدرسه و مقطع تحصیلی دارد. برنامه سالانه طرح تدبیر نوعی از برنامه های ذکر شده است که معمولا در مقطع ابتدایی نگارش می شود . مدیران مدارس ابتدایی می کوشند با طراحی برنامه سالانه طرح تدبیر و تقویم اجرایی مربوطه به بهترین شکل ممکن بتوانند در راستای عمل به تئوری های سند تحول بنیادین مشارکت نمایند. در برنامه سالانه طرح تدبیر علاوه بر مدیران مدارس معاونین نیز سهم عمده ای دارند به طوری که این نوع برنامه توسط معاونین مختلف و به طرق گوناگون نوشته می شود از جمله :
نکته جالب توجه بحث امتیاز دهی عوامل و پست های سازمانی به خود است که همین امر باعث ایجاد حس رقابت در آن ها شده و به بهبودی هر چه بیشتر اوضاع کمک شایانی می کند. بنا براین در این مقطع نگارش برنامه سالانه طرح تدبیر تایید می شود.
نوع قدرتمند دیگری از برنامه سالانه در مقطع متوسطه اول و دوم طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار یا همان طرح تعالی مدیریت مدرسه است. در مدارس مقاطع بالاتر از ابتدایی نظیر مقاطع متوسطه اول و متوسطه دوم برنامه سالانه طرح تعالی مدیریت مدرسه مطرح می شود. در طرح تعالی مدیریت مدرسه که نوعی دقیق از برنامه ریزی توسط مدیران و معاونین مدرسه است. این برنامه شامل یازده محور دقیق و کامل است که محور یازدهم مربوط به هنرستان ها و ده محور دیگر مربوط به مدارس مقاطع دیگر است. در طرح تعالی مدیریت مدرسه کلیه محور ها و فرم ها به صورت دقیق و زمانبندی شده تنظیم شده اند و به صورت پیش نویس در اختیار مدیران محترم قرار داده می شود.
مدیران مدارس بر اساس محور های پیش نویس شده و با توجه به امکانات و بودجه ای دارند برنامه ریزی خود را در قالب طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار در آورده و پیش بینی های لازم را به عمل می آورند.در رسیدن به اهداف آموزشی و پرورشی سایر معاونین نیز اعم از معاون آموزشی ، معاون اجرایی ، معاون عمومی ، معاون فناوری و مشاوران از هیچ کوششی فروگزار نیستند و همه تلاش خود را جهت اجرای طرح تعالی مدیریت مدرسه به بهترین شکل ممکن می کنند. طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار حدودا سه یا چهار سال است که در میان مدیران جای خود را باز کرده و با استقبال بی نظیری مواجه شده است. به احتمال قریب به یقین از سال های آینده این طرح در مقطع ابتدایی هم برگزار شده و جای طرح تدبیر را هم بگیرد.
بانک فایل پژوهشی معلمان، منبعی قوی در راستای برنامه سالانه
در واقع در نهایت باید عنوان کرد که با توجه به اینکه مدیران و سایر عوامل مدارس نیازمند طراحی و تدوین صحیح برنامه سالانه و تقویم اجرایی هستند. از این رو بانک فایل پژوهشی معلمان اقدام به تهیه و تنظیم بهترین و قوی ترین نمونهبرنامه سالانه مدارسو تقویم اجرایی بر اساس برنامه سالانه طرح تدبیر و طرح تعالی مدیریت مدرسه نموده است. فرهنگیان محترم می توانند با مراجعه به این پایگاه از کلیه نمونه برنامه سالانه های برگزیده کشوری استفاده های لازم را ببرند.
منبع :
نرم افزار ایلوستریتور برای ایجاد طرح های خلاقانه، نقاشی، تصاویر و آثار هنری
چگونگی نگارش برنامه سالانه مدارس بر اساس طرح تدبیر و طرح تعالی مدیریت
برنامه ,طرح ,سالانه ,های ,تدبیر ,اجرایی ,برنامه سالانه ,طرح تدبیر ,طرح تعالی ,تعالی مدیریت ,بر اساس ,تعالی مدیریت مدرسه ,تدبیر برنامه سالانه ,نگارش برنامه سالانه ,برنامه سالانه معاون
درباره این سایت